מזונות קטינים
מזונות קטינים

מהם מזונות קטינים ?

כספים שנועדו להבטיח המשך תנאים וחיים טובים לקטין לפיהם יוכל להמשיך לגדול ללא מחסור.

מי חב במזונות קטינים ?
מזונות קטין נקבעים בהתאם לדין האישי של אביו.

הכלל – אב יהודי חב במזונות ילדיו , אולם היקף החיוב משתנה בהתאם לגיל הקטינים .

עד גיל 6 (קטני קטינים) האב חב בכל צרכיהם, מגיל 6 ועד גיל 18 – האב חב בכל צרכיהם ההכרחיים, וביתר הצרכים חולקים האם והאב בהתאם ליכולתם הכלכלית (מזונות מדין צדקה). מגיל 18 ועד גיל 21 (מותנה בשרות צבאי סדיר או שרות לאומי) האב חב ב- 1/3 מסכום המזונות ששולם עד אותו מועד.

מה כוללים מזונות קטינים ?

המזונות כוללים 3 רכיבים :

מזונות שוטפים – סכום קבוע בעבור הצרכים הבסיסיים, אשר ישתנה ביחס לכל קטין אולם לא יפחת מסכום מינימלי שנקבע בפסיקה (1,300 ש"ח).

מדור – השתתפות בשכ"ד  או החזר משכנתא (הנמוך מבין השניים) בהתאם למספר הילדים : 30% לילד מדירה של עד 3 חדרים;  40% לשני ילדים  מדירה של עד 4 חדרים; 50% לשלושה ילדים ומעלה .

הוצאות רפואיות וחינוכיות חריגות – השתתפות בהוצאות משתנות שלא ממומנות ע"י ביטוח הבריאות של קופ"ח והשתתפות בהוצאות חינוך חובה והוצאות נוספות שנקבעו בפס"ד כגון : שיעורים פרטיים, ספרים והוצאות בתחילת שנה, קיטנה, צהרון, חוג וכיו"ב.

כיצד נקבע סכום מזונות קטינים ?

סכום המזונות נקבע בהתאם לצרכים של הקטינים למול יכולת האב לספק צרכים אלו. נדרש להוכיח את צרכי הקטין וכן את יכולת האב לשאת בצרכים שהוכחו. יכולת האב נלמדת מהשתכרותו, פוטנציאל השתכרותו ומנכסיו. אב "עשיר" יספק את כל צרכי הקטין בעוד אב "עני" יספק את צרכיו ההכרחיים בלבד.

אילו גורמים משפיעים על סכום המזונות ?

סכום המזונות שיקבע יושפע מהפרשנות שבית המשפט נותן ל"צרכים ההכרחיים" שיחולו רק על האב (המזונות השוטפים) ול"הוצאות החינוך והרפואה" בהם ישתתף האב .

כך למשל, במקרה של אב "עני" בית המשפט יטה לפרש צרכים הכרחיים בצמצום, וביתר הצרכים יישאו ההורים יחד, והפוך ביחס להורה "עשיר". בדרך זו, חינוך פרטי יחשב כחלק מצרכיו ההכרחיים של הקטין, ולפיכך סכום המזונות השוטף יהיה גבוה משמעותית מהסכום המינימלי הקבוע בפסיקה, זאת להבדיל ממקרה בו חינוך הקטין יכלול רק תשלומי חובה הקבועים ע"י משרד החינוך , אז סכום המזונות יהיה שווה או נמוך מסכום המזונות המינימלי הקבוע בפסיקה .

בנוסף, סכום המזונות שיקבע יושפע מצרכים מיוחדים שיש לכל קטין, ככל שישנם . כגון : הוצאות רפואיות וחינוכיות נוספות בגין בעיות קשב וריכוז , מחלות ח"ו  או העשרה לילדים מחוננים.

כמו כן, סכום המזונות מושפע מהיקף הסדרי השהות שיש לאב עם הקטינים. ככל שההסדרים רחבים , אזי הוא יחוב במזונות נמוכים יותר. ההפחתה אינה לינארית, ומושפעת מהשתכרות האם, ויכולתה לשאת בהוצאות הקטינים שהופחתו.

דמי המזונות שיקבעו משפיעים בצורה ישירה על מצבם הכלכלי של האב וגם של האם, ולאחר שנקבע הסכום קשה מאוד לשנותו.

חשיבות בחירת עו"ד מומחה בתחום מזונות

יש צורך לחשוב ולתכנן נכון את ההתנהלות המשפטית והייצוג המשפטי בעת ניהול תביעת מזונות או בהתגוננות מפני תביעת מזונות תוך שמירה והקפדה על האינטרסים של הילדים. כך למשל, יישנה חשיבות רבה בהצגת ההכנסות של שני ההורים כאשר מתגוננים בתביעת מזונות למול החשיבות להוכיח את השתכרות האב (מכל מקור) וצרכי הקטין כאשר תובעים מזונות.

הליך גירושין הוא ללא ספק אחד ההליכים הקשים ביותר בחייו של אדם, הפגיעה בתא המשפחתי ,ההתמודדות עם מי שלא מזמן היה האדם הכי קרוב אלייך גורם לא פעם לתחושות קשות ביותר וגרוע מכך ,התחושות הקשות פוגעות מאוד בקבלת ההחלטות. ניהול נכון , יעשה סדר בהליך הזה ויתרום לקבלת החלטות שיטיבו עמכם ועם ילדכם הקטינים.

עורכת הדין מיכל טרמצ'י
עו"ד מיכל טרמצ'י אשר עוסקת ופועלת בתחום דיני המשפחה רכשה ניסיון רב וידע רב בייעוץ וייצוג לקוחות. מיכל טרמצ'י – עו"ד גירושין, מחויבת לעשות את כל המאמצים על מנת להשיג את ההסכם או פסק הדין הטוב ביותר עבור לקוחותיה וילדיהם הקטינים.


    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות התקשרו 054-4966250 :או מלאו פרטים ונשמח לייעץ ולכוון

    [lm_proxy lm-411 lm_form:21791 lm_key:55f9e59983614f8aaffcb877e6cca1f8]

    Call Now Button