צוואה מול ירושה
צוואה מול ירושה

עריכת צוואה היא עניין רגיש ומורכב. מחד גיסא, הנושא מטבעו מרתיע אותנו מעט, מאידך גיסא, חשוב לכולנו כי בבוא העת, הרכוש שלנו יגיע לאנשים שנרצה שיגיע אליו. ככל שהסיפור המשפחתי מורכב יותר וכולל מספר נישואין, וילדים מנישואין שונים, אחים, אחיות וכו', כך עריכת צוואה מדוקדקת שלא משאירה שום פתח לפרשנות שונה מזו של המנוח, היא חשובה יותר.

אחרי מותו של המוריש, נכסיו מחולקים על פי צו קיום צוואה ובהיעדרה, על פי צו ירושה. חשוב להבין את ההבדלים בין שני הצווים.

צו קיום צוואה

אם המנוח השאיר צוואה, היורשים מגישים לבית המשפט בקשה למימוש הנכסים בהתאם לצוואה, ומקבלים צו קיום צוואה שהוא מסמך משפטי, המהווה פסק דין של בית משפט המאשר את חלוקת הנכסים. תהליך הגשת בקשה לצו קיום צוואה מאפשר להעמיד מתנגדים לקיומה של צוואה זו, כמו במקרים בהם היו חובות לבנקים, קמו יורשים אחרים ועוד. מדובר בהליך בירוקרטי, אשר מובא אל ידיעת הציבור בעיתונות המודפסת, ואם אין מתנגדים, מאשר היועץ המשפטי לממשלה את קיומה של הצוואה. במקרים אחרים, יהיה צורך בדיון על הצוואה בבית משפט.

לצורך הגשת הבקשה יש להמציא ללשכת רשם הירושות את המסמכים הבאים:

  • צוואה מקורית
  • חתימה על טופס הבקשה, מאומת על ידי נוטריון, עורך דין או שופט.
  • תעודת פטירה.
  • הודעה בדואר רשום לכל היורשים הרשומים בצוואה,
  • תשלומי אגרה של צו קיום צוואה הכוללים אגרה של פתיחת תיק ואגרה של פרסום בעיתון.

כל המסמכים מוגשים בארבעה העתקים: מקור ו-3 העתקים.

אם הבקשה מאושרת, נשלח הביתה צו קיום צוואה. במקרים אחרים יש צורך לקיים דיון בבית משפט לענייני משפחה.

צוואה מפורטת ומנוסחת היטב ע"י עורך דין המתמחה בעניין חוסכת מחלוקות כואבות בין היורשים, שפורצות לעיתים בעקבות פרשנות שונה של רצון המוריש אשר נוסח בצוואה באופן לא ראוי,לא ברור ולא מדויק.

צו ירושה

בהיעדר צוואה מתקיים הליך דומה, אך במקרה הזה הוא נקרא צו ירושה. לרשם הירושות מוגשת בקשה דומה, אך ללא צוואה, והרכוש של המנוח במקרה זה יכול ויחולק שלא על פי רצונו, אלא על פי החוק. בהעדר צוואה, היורשים על פי דין הינם בן/בת הזוג החוקי/ת, וקרובים עד דרגה שלישית: ילדיו, הוריו, הורי הוריו (סבים) וצאצאיהם.

לא תמיד מייצגת לשון החוק נאמנה את דעתו של המנוח, והמודל עורר לא פעם סכסוכים משפחתיים קשים. קשה מאוד לפתור את הבעיה אחרי שהיא נוצרה, אך ניתן למנוע אותה ע"י עריכת צוואה תקינה, ברורה שאינה משתמעת לשני פנים.

 

טיפ של מיכל טרמצ'י, עורכת דין המתמחה בדיני צוואות וירושות: "אנשים שחוששים כי בן זוג של הבן או הבת ישתלט על הרכוש, לא פעם מעדיפים להוריש את הנכסים ישירות לנכדים. מהלך זה נפוץ ומקובל מאוד, ואם הוא מעוגן היטב בצוואה, מהווה פתרון מצוין במקרים של בני זוג בעייתיים."


    לפגישת ייעוץ ללא התחייבות התקשרו 054-4966250 :או מלאו פרטים ונשמח לייעץ ולכוון

    [lm_proxy lm-411 lm_form:21791 lm_key:55f9e59983614f8aaffcb877e6cca1f8]

    Call Now Button